Translate

fredag 27 juli 2012

27/7 - inväntan på flygbussen

(foto av Ingmarie G R)

Sitter och väntar att tiden ska gå och klockan ska närma sig 04.00 så jag kan gå till hållplatsen där flygbussen utgår ifrån. Det tar 1 timma till flygplatsen och flyget går 6.20. Det är konstigt att packningen ökar med tiden och det är svårt att få ihop allt i de väskor man har med sig. Incheckning på flygplatsen och sedan bär det av till Amsterdam. Det blir en tupplur på flyget, för då känns det tryggt att veta att man är på väg. Innan lägger jag mig inte eftersom det finns en rädsla för att försova sig och kanske missa flyget hem. Kramar delas ut innan gänget går och lägger sig klockan 01.40 för att orka arbeta imorgon. Någon börjar på morgonen och någon på eftermiddagen. Här i Trondheim börjar Sant Olovs festivalen imorgon och många akiviteter kommer att vara i stan. 

I Amsterdam blir några timmars vänta innan nästa plan går vidare till Sverige. Tyvär kan jag inte sticka någonting under denna väntan eftersom stick och virknålar inte får gå i handbagaget. Så allt hantverk får änta tills jag kommer hem och det är väl ok. Under iden får jag läsa tidningar eller en pocket bok som jag har med mig. Till Göteborg kommer jag 13.35 och sedan är det 1 timma i bil. Min man hämtar mig på landvetter och de ska bli skönt att se honom igen efter 5 veckor.

Kanske gör vi någonting tillsammans under helgen - en promenad i våran egen stad eller arbetar i trädgården. En god middag med lite efterrätt skulle vara trevligt. Han pratar på skype att mina pelargonier blommar för fullt och är så vackra. detta blir roligt att se. De blommande inte innan jag åkte, men den röda färgen skapar glädje i oss människor. Jag under vistelsen i Trondheim varit ute och gått varje dag och hoppas hålla kvar denna tradition även när jag kommer hem. Luften ute gör att man får energi och känner en ljuvlig känsla i hela kroppen. Jag har gått mellan 8 km - 2 mil varje dag.

Tiden går sakta och man känner sig mer trött än tidigare. TV står på annars är det tyst i lägenheten eftersom alla andra sover. Jag hoppas att även ni sover denna tid och inte sitter och väntar på någon eller något eftersom det är vargtimmarna man pratar om. Idag lämnar jag gänget och senare på dagen en annan som åker till Danmark. Det kommer och det far folk hela tiden och endel får man kontakt med medan andra är svårare att nå. 7 stycken personer som ska del kök, badrum och TV-rum gäller det att kompromissa och samarbeta, detta är inte alltid lätt om man inte lyckas skapa en relation. En relation med kulturer och språk från olika nationaliteter - Danska, Norska, Svenska, ... Det kan uppstå missuppfattningar som utvecklas till många skratt. Vi lär av varandra och stödjer varandra i olika situationer men framför allt så har vi roigt tillsammans och är ute och promenerar i naturen, stan... mm..jag har visat några bilder som är tagna under våra utflykter. Nu har klockan passerat 03.00 och jag får göra den sista insatsen.  "SOV GOTT!"

När klockan är 15.00 är jag hemma igen. Vi njuter av några varmasmörgåsar med stuvad svamp, kassler och bacon på. det var underbart att komma hem och se hur pelargonirna vid ytterdörren blommar rött och äpplerna på trädet växer. Solen skiner och det är varmt. Kvällen fortsätter med att slappa och se OS invigningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar